Hoe is het met DOTZ.?

Dat is de afgelopen maanden de meestgestelde vraag aan mij. Wat gaat er goed, wat niet, wat zijn de learnings? En, hoe werkt het nou eigenlijk?
Nog even voor het totale beeld. DOTZ. is mijn label. Het zijn recht-voor-zijn-raap kreten met een hele vette knipoog en deze kreten worden gedrukt op shirts, caps, mokken, tassen enz. Ik heb voor DOTZ. een partnersite bij Spreadshirt ingericht. Ik ontwerp de designs en upload die op de DOTZ. partnersite, waar ik ook de producten uitzoek. Spreadshirt verzorgt de betaling, de service en de verzending, bepalen de prijzen én houden de voorraad. Ik krijg iedere maand 20% van ieder verkocht item en een kleine vergoeding voor mijn designs. Spreadshirt houdt hier netjes belasting van in en zo krijg ik iedere maand een netto bedrag op mijn rekening gestort.
Het idee van DOTZ. ontstond eigenlijk vanuit een geintje. Ik beschreef een aantal Ikea mokken met kreten. Mijn eigen kale vent, kreeg HAARLOOS. Mijn zoon GAVEGAST. Een vriendin WIJNWIJF. Voor mezelf DIKBIL. En zo maakte ik voor iedereen een persoonlijke mok. Na het traditionele vriendendiner bij ons thuis, kreeg iedereen zijn mok mee naar huis. En ik bleef achter met ‘daar moet je iets mee doen’.
Het leukste? Dat mijn idee heel snel vorm kreeg. Met het vinden van een partner als Spreadshirt kon ik het heel snel concreet maken. Ik moest me weer even verdiepen in Indesign. Maar met een week weinig slaap, ging de site met de eerste ontwerpen live. Eerst met een stuk of tien kreten en dat breidde zich snel uit naar meer dan 100 verschillende kreten. Wat was het iedere keer een feestje als ik een bestelling zag verschijnen in de Spreadshirt app. En al snel kreeg ik foto’s via whatsapp van vrolijke DOTZ. dragers. Dat is natuurlijk super leuk!
Het lastigste? Ik weet niet wie mijn klanten zijn (behalve bekenden die mij foto’s sturen). Dat weet alleen Spreadshirt en vanwege de wet op de privacy wordt dat uiteraard niet gedeeld. Ik krijg een overzicht van de verkochte artikelen. En hoe kan je nou goede marketing en sales bedrijven als je niet weet wie je klanten zijn? Dat wordt ‘schieten met hagel’. Aanjagen op de socials is een van de weinige mogelijkheden. Maar heel simpel, geen posts, geen traffic op de site. Wat het nog lastiger maakt is dat de partnersites geen ‘lekkere url’ hebben. Je kunt de site eigenlijk alleen bereiken via een link. Je wordt er nóg creatiever van, dat wel. Zo maakte ik daarom kleine kaartjes met een aantal kreten en op de achterkant een QR-code, die ik uitdeel en zelfs op een regenachtige zondag huis aan huis verspreidde in mijn buurt. Ik zette een campagne op via whatsapp. Startte met DOTZ. business-to-business.
Business to business startte goed. Ik kreeg onder andere een mooie opdracht voor z’n 60 hoodies. Ik maakte series ontwerpen voor diverse branches. Natuurlijk wilde ik over de prijs onderhandelen met Spreadshirt. Grote aantallen betaalde toch niet de reguliere prijs? Daar kwam ik niet uit met Spreadshirt. Alleen op hun eigen site geven ze een kwantumkorting en deze geldt niet voor de partnersites. Het enige wat ik mijn business tot business klanten aan kan bieden zijn de promo’s die Spreadshirt voor haar partnersites inplant en waar je vrijwillig aan mee kunt doen. Business to business vond ik daarom niet interessant en ik stopte om daar actief sales voor te doen.
Los van de prijsstrategie kan ik het heel goed vinden met Spreadshirt. Ze zijn continue bezig met optimalisatie van hun site en er zijn steeds meer mogelijkheden. De partnermanagers staat altijd voor je klaar en reageren snel op vragen. Ook de klantenservice is goed van kwaliteit. Heel soms veranderen ze iets aan de site en communiceren dat niet. Met als gevolg dat ik een week lang stress had voor een grote opdracht omdat ik ineens geen designs meer kon uploaden. Maar ook dat kwam gelukkig goed.
Kortom, DOTZ. heeft me veel gebracht. Ik vond het opzetten en vormgeven super leuk om te doen. Het is echt heel leuk om te zien als iemand een shirt van jou draagt. Frustraties ontstonden omdat je beperkt bent in marketing. En dat is toch uiteindelijk mijn vakgebied. Maar ja, het staat nu…. en dan kijk ik toch graag weer naar het volgende concept wat al even in mijn hoofd dwaalt. 
https://shop.spreadshirt.nl/mydotz/