Kien 10: Op de tafel staan?
Een van mijn eerste banen was op de verkoopafdeling van een bedrijf wat verlichtingsarmaturen verkoopt. Hartstikke leuke baan, veel geleerd en veel gelachen. En, vaak op de tafel gestaan! Ieder groot verkoopsucces werd gevierd. Echt juichend op de tafel! Deze traditie vond ik zo mooi dat ik ‘m meteen introduceerde bij mijn banen hierna. De afgelopen 10 jaar heb ik, als ondernemer, ook vaak op de tafel gestaan. Misschien niet altijd letterlijk. Want zonder collega’s is zo’n euforisch moment op tafel toch minder leuk. Maar figuurlijk zeker! Bijvoorbeeld die keer dat ik bij een groot A-merk mijn diensten mocht komen presenteren. In concurrentie met een flink mediabureau schatte ik mijn kansen in eerste instantie op minimaal 50% in. Je krijgt de opdracht immers wel of niet. Daarbij moet je gewoon in jezelf geloven. Dus met een 75% kans op deze opdracht reed ik op tot aan de slagboom. De kentekenherkenning deed zijn werking en een uiterst representatieve stem heette mevrouw De Bakker vriendelijk welkom. Wat een fijne ontvangst. Een gigantische ontvangst hal met een heel team aan receptionisten, een vestiging van Australian (!) en een prachtig stel roltrappen aan het begin van mijn wandeltocht naar mijn afspraak. Ieder stap die ik zet vergroot mijn wil om deze prospect tot klant te maken. Mijn missie voor vandaag. Ik wil het! Als ik voor de uiterst representatieve spreekkamer sta kan mijn presentatie niet meer stuk. Mijn drive is zo groot, mijn enthousiasme op z’n top. Het liefst ga ik meteen hier op de tafel staan. In een uur knal ik alles wat ik heb eruit. Zonder beamer, power point, story boards. Gewoon ik. Ik ben Kien. En natuurlijk gewoon met mijn flinke hakken in het hoogpolige luxe tapijt. Met een ‘U hoort van ons’, verlaat ik het gigantische pand met een flinke dosis adrenaline in mijn lijf. En ja… ik hoorde van ze…. Heel snel eigenlijk al. En nee, ik heb niet op tafel gestaan. Wel gesprongen. En hoog!
Ik mocht 5 jaar lang het loyaliteitsprogramma van ABN AMRO voor Preferred Banking klanten invullen. GE-WEL-DIG!