Dat is de afgelopen maanden de meestgestelde vraag aan mij. Wat gaat er goed, wat niet, wat zijn de learnings? En, hoe werkt het nou eigenlijk?
Nog even voor het totale beeld. DOTZ. is mijn label. Het zijn recht-voor-zijn-raap kreten met een hele vette knipoog en deze kreten worden gedrukt op shirts, caps, mokken, tassen enz. Ik heb voor DOTZ. een partnersite bij Spreadshirt ingericht. Ik ontwerp de designs en upload die op de DOTZ. partnersite, waar ik ook de producten uitzoek. Spreadshirt verzorgt de betaling, de service en de verzending, bepalen de prijzen én houden de voorraad. Ik krijg iedere maand 20% van ieder verkocht item en een kleine vergoeding voor mijn designs. Spreadshirt houdt hier netjes belasting van in en zo krijg ik iedere maand een netto bedrag op mijn rekening gestort.
Het idee van DOTZ. ontstond eigenlijk vanuit een geintje. Ik beschreef een aantal Ikea mokken met kreten. Mijn eigen kale vent, kreeg HAARLOOS. Mijn zoon GAVEGAST. Een vriendin WIJNWIJF. Voor mezelf DIKBIL. En zo maakte ik voor iedereen een persoonlijke mok. Na het traditionele vriendendiner bij ons thuis, kreeg iedereen zijn mok mee naar huis. En ik bleef achter met ‘daar moet je iets mee doen’.
Het leukste? Dat mijn idee heel snel vorm kreeg. Met het vinden van een partner als Spreadshirt kon ik het heel snel concreet maken. Ik moest me weer even verdiepen in Indesign. Maar met een week weinig slaap, ging de site met de eerste ontwerpen live. Eerst met een stuk of tien kreten en dat breidde zich snel uit naar meer dan 100 verschillende kreten. Wat was het iedere keer een feestje als ik een bestelling zag verschijnen in de Spreadshirt app. En al snel kreeg ik foto’s via whatsapp van vrolijke DOTZ. dragers. Dat is natuurlijk super leuk!
Het lastigste? Ik weet niet wie mijn klanten zijn (behalve bekenden die mij foto’s sturen). Dat weet alleen Spreadshirt en vanwege de wet op de privacy wordt dat uiteraard niet gedeeld. Ik krijg een overzicht van de verkochte artikelen. En hoe kan je nou goede marketing en sales bedrijven als je niet weet wie je klanten zijn? Dat wordt ‘schieten met hagel’. Aanjagen op de socials is een van de weinige mogelijkheden. Maar heel simpel, geen posts, geen traffic op de site. Wat het nog lastiger maakt is dat de partnersites geen ‘lekkere url’ hebben. Je kunt de site eigenlijk alleen bereiken via een link. Je wordt er nóg creatiever van, dat wel. Zo maakte ik daarom kleine kaartjes met een aantal kreten en op de achterkant een QR-code, die ik uitdeel en zelfs op een regenachtige zondag huis aan huis verspreidde in mijn buurt. Ik zette een campagne op via whatsapp. Startte met DOTZ. business-to-business.
Business to business startte goed. Ik kreeg onder andere een mooie opdracht voor z’n 60 hoodies. Ik maakte series ontwerpen voor diverse branches. Natuurlijk wilde ik over de prijs onderhandelen met Spreadshirt. Grote aantallen betaalde toch niet de reguliere prijs? Daar kwam ik niet uit met Spreadshirt. Alleen op hun eigen site geven ze een kwantumkorting en deze geldt niet voor de partnersites. Het enige wat ik mijn business tot business klanten aan kan bieden zijn de promo’s die Spreadshirt voor haar partnersites inplant en waar je vrijwillig aan mee kunt doen. Business to business vond ik daarom niet interessant en ik stopte om daar actief sales voor te doen.
Los van de prijsstrategie kan ik het heel goed vinden met Spreadshirt. Ze zijn continue bezig met optimalisatie van hun site en er zijn steeds meer mogelijkheden. De partnermanagers staat altijd voor je klaar en reageren snel op vragen. Ook de klantenservice is goed van kwaliteit. Heel soms veranderen ze iets aan de site en communiceren dat niet. Met als gevolg dat ik een week lang stress had voor een grote opdracht omdat ik ineens geen designs meer kon uploaden. Maar ook dat kwam gelukkig goed.
Kortom, DOTZ. heeft me veel gebracht. Ik vond het opzetten en vormgeven super leuk om te doen. Het is echt heel leuk om te zien als iemand een shirt van jou draagt. Frustraties ontstonden omdat je beperkt bent in marketing. En dat is toch uiteindelijk mijn vakgebied. Maar ja, het staat nu…. en dan kijk ik toch graag weer naar het volgende concept wat al even in mijn hoofd dwaalt.
https://shop.spreadshirt.nl/mydotz/
Kien | blog
-
-
Het ontwikkelen van concepten vind ik zó leuk. Van niets naar iets in de markt zetten. Mijn ding! Het begon als een grap.... voor mijn eigen kale vent maakte ik een handgeschreven koffiemok met de slogan HAARLOOS. De recht-voor-zijn-raap kreten werd door meer mensen leuk gevonden. En zo ontstond het DOTZ.-label.
DOTZ. zijn grappig, creatief, basic en trendy. Designs met een moddervette knipoog, voor op je shirt, tas, cap of mok.
Maak je punt met DOTZ.
https://shop.spreadshirt.nl/mydotz/
-
Het was in een koude november maand. Ik zag het leed van die grote muur bij mij in de vinex met lede ogen aan. Niemand wilde ‘m hebben. Niemand ging er graag naar toe. En niemand zei eens wat aardigs over ‘m. En hij was zo mooi. Zo mooi rood. En als je wat verder keek dan zijn uiterlijk, waren de mogelijkheden onbegrensd. Zonde, zonde, zonde. Ik besloot de kersverse eigenaar te contacten en mijn diensten aan te bieden. Was ik toen nog in de veronderstelling dat zo’n mooi luxe gebouw een dito kantorencomplex heeft. Not. Ik mocht mijn verhaal komen doen in een grote betonnen kamer, zonder daglicht, zonder verwarming en zonder enige sjeu. Het armoedige geheel onthield mij niet van een sprankelend, energiek en goed verhaal. Ik presenteerde mijn ideeën zonder enige hinder van mijn omgeving. Met een ‘u hoort van ons’ verliet ik de koude grijze ruimte. En dat hoorde ik al snel. Met een ‘goed idee, dit is je budget, bewijs maar dat het werkt’ ging ik de week erna vol energie aan de slag. In korte tijd werkte ik mijn concept om traffic te genereren verder uit. En was absoluut overtuigd dat ik hiermee dat treurige imago een flinke boost kon geven.
Mijn opdrachtgever zag het van een afstandje aan en vroeg ‘wat doe je nou als er op dag 1 honderd mensen voor de deur staan?’. Met een ‘alles onder controle’, stelde ik mijn opdrachtgever gerust. Wat ik toen nog niet wist is dat er geen 100 mensen zouden komen. Nee, geen 100. Bij lange na niet eigenlijk. Er kwamen er in totaal een paar duizend. Om precies te zijn 5.500 in 3 dagen. Een Gekkenhuis! En nee, niet ‘alles onder controle’ , zeker niet. Maar gelukkig hebben we met een fantastisch team alles kunnen oplossen en werd het een geweldig eerste evenement. Een zeer enthousiaste opdrachtgever bood mij als waardering plaats in zijn betonnen kantoor waar hij voor de gelegenheid twee tafels en twee kapotte bureaustoelen had ingezet. Dit succes rook naar meer. En dat mocht ik gaan doen. Zo begon het, mijn opdracht in het betonnen kantoor in koop- en belevingscentrum The Wall.
In de eerste maanden van mijn opdracht bleek mijn acquisitie toch iets minder gelukkig. Weer was de grote rode muur het middelpunt van een heleboel naars. Ik sloot mijn ogen en oren en in mijn betonnen kantoor maakte ik de mooiste plannen. Soms met mijn dikke winterjas aan. Want de luxe van een verwarming hadden we niet. Geen daglicht. Wel veel tl, waarvan je ogen na een dag hard werken flink tegen in opstand komen. Gelukkig was ik niet alleen. Tom, Jerry, Mickey ze kwamen regelmatig even kijken en trokken een sprintje onder je bureau door. Arbo technisch geen hoogstandje maar een bijzondere ervaring zeker wel.
En we maakten mooie dingen! De hele marketingmix werd uit de kast getrokken. Alle communicatiemiddelen ingeschakeld. Samenwerkingsverbanden werden gesloten en succesvolle events georganiseerd. Ik mocht de rode gigant 2 keer vertegenwoordigen op tv. Wat een positiviteit! Zo ook van de electrische kachel die we kochten en die, weliswaar zeer lokaal, enige warmte gaf. Er kwam een ware manager voor het rode koop- en belevingscentrum, die voor zijn welbevinden moest gaan zorgen en alle dagen van de week in het betonnen kantoor te vinden was. En uiteindelijk was het tijd voor een vast team, dat alle succesnummers voort kan zetten. Mijn opdracht zat erop. En zodoende schrijf ik deze column nu in mijn eigen kantoor met uitzicht op de binnentuin van het businesspark, met de verwarming aan. En mis mijn vrienden Tom, Jerry en Mickey.
Het allermooiste moment van deze 2 jaar? Het grote artikel met kleurenfoto op de voorpagina van het AD een dag na het eerste event. De vetgedrukte kop schreeuwde ‘Eindelijk druk in The Wall’. Daar deed ik het voor! #trotsBedankt opdrachtgevers en alle partijen waar ik mee heb samengewerkt.
-
Een van mijn eerste banen was op de verkoopafdeling van een bedrijf wat verlichtingsarmaturen verkoopt. Hartstikke leuke baan, veel geleerd en veel gelachen. En, vaak op de tafel gestaan! Ieder groot verkoopsucces werd gevierd. Echt juichend op de tafel! Deze traditie vond ik zo mooi dat ik ‘m meteen introduceerde bij mijn banen hierna. De afgelopen 10 jaar heb ik, als ondernemer, ook vaak op de tafel gestaan. Misschien niet altijd letterlijk. Want zonder collega’s is zo’n euforisch moment op tafel toch minder leuk. Maar figuurlijk zeker! Bijvoorbeeld die keer dat ik bij een groot A-merk mijn diensten mocht komen presenteren. In concurrentie met een flink mediabureau schatte ik mijn kansen in eerste instantie op minimaal 50% in. Je krijgt de opdracht immers wel of niet. Daarbij moet je gewoon in jezelf geloven. Dus met een 75% kans op deze opdracht reed ik op tot aan de slagboom. De kentekenherkenning deed zijn werking en een uiterst representatieve stem heette mevrouw De Bakker vriendelijk welkom. Wat een fijne ontvangst. Een gigantische ontvangst hal met een heel team aan receptionisten, een vestiging van Australian (!) en een prachtig stel roltrappen aan het begin van mijn wandeltocht naar mijn afspraak. Ieder stap die ik zet vergroot mijn wil om deze prospect tot klant te maken. Mijn missie voor vandaag. Ik wil het! Als ik voor de uiterst representatieve spreekkamer sta kan mijn presentatie niet meer stuk. Mijn drive is zo groot, mijn enthousiasme op z’n top. Het liefst ga ik meteen hier op de tafel staan. In een uur knal ik alles wat ik heb eruit. Zonder beamer, power point, story boards. Gewoon ik. Ik ben Kien. En natuurlijk gewoon met mijn flinke hakken in het hoogpolige luxe tapijt. Met een ‘U hoort van ons’, verlaat ik het gigantische pand met een flinke dosis adrenaline in mijn lijf. En ja… ik hoorde van ze…. Heel snel eigenlijk al. En nee, ik heb niet op tafel gestaan. Wel gesprongen. En hoog!
Ik mocht 5 jaar lang het loyaliteitsprogramma van ABN AMRO voor Preferred Banking klanten invullen. GE-WEL-DIG! -
Ik parkeer mijn auto op een verlaten parkeerterrein. Voor me een enorme betonnen bunker met kleine raampjes voorzien van tralies. Een van mijn grote dromen gaat vandaag in vervulling. De vrouwengevangenis ligt voor me. De bij andere klanten zo vlot verlopende entree lijkt nu eindeloos te duren. Om te beginnen moet ik alles inleveren wat ik bij me heb. Álles wordt bekeken en geopend. Door een poortje, dat blijft afgaan (had dat gezegd dan had ik al mijn sieraden thuis gelaten). Een aardige dame fouilleert me vriendelijk doch grondig. Dan volgt nog een standaard ‘screening’. En blijken deze bewaarders heel veel van mij te weten. Ik vind het spannend. Iedere stap brengt me letterlijk naar een nieuwe poort van tralies. Daar zit ik dan, alleen, tussen hekken van ijzer… ik voel mijn hart bonken. Dit is spannend!
Plotseling zie ik een vriendelijk gezicht opduiken aan de andere kant van een hekwerk. Mijn gids voor vandaag. Hij geeft mij een uitgebreide briefing. Wat mag ik wel en wat mag ik absoluut niet zeggen! Ik mag niet zeggen dat ik een kind heb, waar ik woon, wat mijn achternaam is, hoe mijn vriend heet, voor welk bedrijf ik werk. De lijst lijkt eindeloos. Ik maak me best zorgen, wat als ik toch per ongeluk? Mijn frisse gids kijkt me serieus in mijn ogen ‘Je hebt hier te maken met vrouwen die hier zitten voor soms de zwaarste vergrijpen’. ‘En het is mijn taak om jou geen enkel risico te laten lopen’. Op de een of andere manier voel ik me, ook na deze laatste zin, verre van veilig. Ik ga ‘gewoon’ mijn werk doen toch?
Op het binnenterrein van het complex zijn grote ruimtes waar gewerkt wordt. Veel productiewerk. Als we een deur doorgaan weet ik niet wat ik zie. Een compleet ingericht callcenter in de vrouwengevangenis! Ja echt. Mijn werkveld voor vandaag.Zo’n twintig vrouwen kijken mij verwachtingsvol aan. Bij mijn introductie denk ik alleen maar ‘ik mag niet zeggen dat ik een kind heb’. Het klinkt continu als een soort mantra in mijn hoofd. Ieder woord wat ik zeg weeg ik af. Hoe ga ik, altijd vol improvisatie, mijn training geven? Als ik na mijn intro iedereen aanzet tot het maken van aantekeningen zie ik een van de bewaarders even bedenkelijk kijken. Papier uitdelen aan deze dames blijkt niet het probleem maar ze allemaal een pen geven… een pen kan ook een gevaarlijk wapen zijn, vertelt de bewaarder me later.
Ik merk dat ik niet kan trainen vol mantra’s in mijn hoofd. En daarbij een training voor werving van een goed doel waarbij de natuur centraal staat. In het script staan zinnen als ‘Gaat u weleens de natuur in met uw kinderen’. Wat pijnlijk. De meeste vrouwen die hier zitten zijn moeder. En zitten hier nog wel even. Er zit niets anders op dan alles los te laten en gewoon een training te geven. Ik heb heel wat trainingen in callcenters gegeven maar zelden zo’n talent bij elkaar gezien! Met deze groep zijn hoge scores te behalen. Ik geniet. Ze gaan ervoor deze dames.
Mijn gids geeft aan dat ik heel interessant ben voor deze dames. Ik ben hun buitenwereld. Ik ben iemand anders dan ze dagelijks (soms al heel lang) zien. En dat blijkt… het duurt niet lang voordat ik van veel weet waarom ze hier zitten en hoe hun thuissituatie is. Ik denk aan mijn kleine jongetje die vanavond zijn armpjes om me heen slaat als we samen een verhaaltje lezen in zijn warme bedje. Dit zijn ook moeders. De verhalen maken me nieuwsgierig naar het ‘waarom’. Bolletjes slikken voor geld. Inbraak voor geld. En veel verhalen die starten met een heel ongelukkig leven, vol geweld.
De topper van de dag. De dame met de hoogste score. Het grootste talent in telemarketing. Pas helemaal aan het einde van de dag vertelt ze dat hier zit voor het ‘grootste vergrijp’. Ik slik. Ik durf niet te vragen of ik het juiste denk. Het is een grote mediazaak geweest, zo vertelt ze verder. Haar hele gezin is erbij betrokken. Haar man en zoon zitten ook achter tralies. Ik weet me geen raad met dit verhaal. Had ik zojuist nog groot respect voor de verkooptalenten en drive van deze dame. Denk ik nu aan de slachtoffers die ze heeft gemaakt. Ik kan een misselijk gevoel niet onderdrukken. Ik maak me professioneel los uit dit gesprek. Teveel informatie is niet goed. Ik moet verder met mijn opdracht. ‘Het zwaarste vergrijp’, het blijft in mijn hoofd rondzingen.
De pennen moeten worden ingeleverd bij de bewaarder… er ontbreken er drie. Alle deuren gaan dicht en de bewaarders gaan er demonstratief voorstaan. Eerst alle Bic’s op z’n plek, dan pas de deur open. Ik hou m’n adem in. Waarom moesten er zo nodig aantekeningen worden gemaakt? Een voor een worden de pennen ingeleverd. En de deur kan open. De dames gaan terug naar hun cel. Ik mag naar buiten. De wereld in. Lekker naar huis.
Thuis kan ik het niet nalaten om details van de mediazaak te googlen. Al snel wordt duidelijk waar het om gaat. Gruwelijke details zijn te lezen. Het brengt me in verwarring. De topper van de dag, was ze toch? Nee.Het lastigste moet dan nog komen. Ik ga meer trainingen geven. En zal deze dames vaker gaan zien en spreken. Nu ik zoveel details weet, is dat heel lastig. Een mindset blijkt het beste te werken. Mijn opdrachtgever betaalt mij voor het beste resultaat. Daar ga ik voor! En zij ook, zo blijkt…
By far mijn spannendste opdracht in 10 jaar ondernemerschap: de trainingen die ik mocht geven in de vrouwengevangenis in Zwolle.
-
Mijn geleende auto parkeer ik op het parkeerterrein van een groot hotel in Hoofddorp. Ik ontmoet haar in de lobby van dit mooie hotel. Mijn ervaring in het voeren van sales gesprekken is ruim dus daarover geen zorgen. Voorbereiding, als altijd, gedegen. Toch voel ik een raar soort kriebel in mijn maag… Mijn eerste keer als ondernemer. Na het eerste euforische moment, het geven van mijn prachtige visitekaartje, kan ik bijna niet wachten met vertellen over mijn bedrijf. Mijn Kien. Het ‘kind’ waar ik zo trots op ben. Nu al. En het is eigenlijk nog helemaal niet begonnen. Maar dat verandert snel. Zegt ze nou dat ik kan beginnen met een opdracht? Altijd messcherp. Maar nu toch hard op zoek naar een bevestiging van hetgeen ze net zei. Ik hoor eigenlijk nauwelijks nog wat ze zegt. Zei ze nou ‘je tarief is ook akkoord’? Bedoelt ze nou, dat ik mijn eerste opdracht voor Kien binnen heb? Ik kan een smile van oor tot oor niet langer bedwingen. Ik wil het roepen naar de mensen om ons heen. Lang genoeg kan ik mijn ultieme geluk binnen houden. Bedank professioneel voor de opdracht en neem afscheid. Na ruim een uur ben ik weer terug in mijn geleende auto, waar ik écht ga gillen. Hard! En natuurlijk meteen bellen. Een waterval aan woorden. Ik heb mijn eerste opdracht als ondernemer! En nu, zo’n tien jaar later, tovert dit nog steeds een smile van oor tot oor op mijn gezicht.
-
Het is dé tijd van klantgericht denken. Een tijd waarin iedere organisatie zich zou moeten afvragen; ‘Wat willen mijn klanten’? Een tijd van een positieve klantbenadering. En waarbij organisaties niet mogen vergeten om het gewenste gedrag van hun klanten te belonen.
Veel organisaties zijn uitsluitend bezig met hun eigen dienstverlening. Maar waar het, naast een goede dienstverlening, om gaat is ‘toegevoegde waarde’. Hoe kan je als organisatie iets toevoegen dat gedrag van klanten beïnvloedt? En wat voeg je dan toe? Zonder dat het direct zijn weerslag heeft op de winst of op hoge kosten.
Stel je wilt betalingsgedrag van klanten belonen. Je zou dan eens kunnen kijken naar diensten en producten die complementair zijn hieraan. In deze tijd, die voor velen financieel onzeker is, kan voor je klanten bijvoorbeeld op zoek gaan naar een voordeel of een attentie. Zoek naar samenwerkingsverbanden. Voor deze partijen is dit net zo interessant als voor je eigen organisatie. In de meeste gevallen is het haalbaar om kostenneutraal dergelijke voordelen aan te bieden aan je klanten.
Beloning laat bij de klant een sympathiek gevoel achter. De juiste beloning (diegene die je klant ook wenst) laat zien dat je als organisatie meedenkt met je klanten. En het stuurt klanten in de gewenst richting want natuurlijk communiceer je dit uitgebreid en maak daarmee de ‘toegevoegde waarde’ gewild voor de groep die nog geen gewenst gedrag vertoond. Op deze manier maak je de groep klanten die het gewenste gedrag vertonen steeds groter en groter.
Eens verder over praten?
-
Wat is er mooier dat je een opdrachtgever kan geven dan 'resultaat'? Een goed resultaat. De doelstellingen behalen. Prachtig. Ook mijn doel bij iedere opdracht. Daar ga ik voor. En dat is merkbaar. Nooit je doel uit het oog verliezen. Gaan voor de wensen van je opdrachtgever. Gaan. Gaan. Gaan. Doel behaalt? Dan is er weer een nieuw doel. En begint de uitdaging weer opnieuw. Vanaf nu heb ik een nieuwe uitdaging voor mezelf. Écht genieten van de weg naar het resultaat. Die weg is minstens zo mooi. Ik noteer 'm hier, mijn goede voornemen, zodat hij niet overschaduwd wordt door het resultaat...
-
Mensen die mij goed kennen, weten het... Ik ga nooit op vakantie zonder schetsboek en kleurpotloden. Het liefst nog aangevuld met een mooi etui met fineliners en stiften. Voordat ik doorsla in details, naar de kern!
Ontwerpen op de computer, dat wilde ik ook leren! Na een stoomcursus Indesign ben ik van start gegaan. Mijn eerste twee stages dienden zich snel aan. Het ontwerpen van twee nieuwe huisstijlen die zijn vertaald naar visitekaartjes, briefpapier, een flyer, bedrijfskleding, cadeaubonnen en zelfs een heel groot spandoek voor een marktkraam. Ik ben er afgelopen maanden ingedoken en wat heb ik ervan genoten. Alsof ik een examen moest maken presenteerde ik mijn creaties aan mijn opdrachtgevers. Wat heerlijk dat alles zo goed werd ontvangen en begrepen! Dat vergrootte mijn enthousiasme nog meer. Een nieuwe dienstverlening is geboren! Kien ontwerpt huisstijlen en maakt flyers voor MKB. Ik ben Kien. -
Vrijdag 2 maart was het dan zo ver. De officiële opening van ons eigen kantoor. Na zeven jaar de seizoenen voorbij hebben zien gaan vanuit een Velux dakraam, zien we nu de lente komen in ons prachtige uitzicht op het Smart Business Park in Utrecht. Wat een heerlijkheid. Iedere dag lekker met duizenden andere automobilisten, vlak achter elkaar, naar kantoor. Brood uit een plastic zakje eten. En je soms haasten om op tijd ‘thuis’ te zijn. Want ja, nu hebben we ook weer een ‘thuis’, in plaats van een huis waarin we ook (veel) werkten. Vrijdag was voor ons een belangrijke dag. Met bubbels en bitterballen, een rode loper, een DJ en heel veel lieve gasten werd het een groot succes. En vandaag… zit ik weer met een glimlach achter mijn bureau. Met een mooie herinnering aan afgelopen vrijdag. Dank aan alle gasten, jullie hebben ons verwend met prachtige bloemen, lekkers en mooie cadeau’s maar bovenal met jullie belangstelling en aanwezigheid. Loyaliteit ten top!
-
In de eerste plaats als ‘vakidioot’ en verder in willekeurige volgorde als van consument, ondernemer, vrouw en moeder heb ik mijn portemonnee vol met plastic kaartjes. Mijn gifgroene beurs is een waar podium voor loyaliteitsprogramma’s. Bekenden, maar zeker ook een aantal met minder roem, oud gedienden en nieuwkomers.
Laatst moest ik een selectie maken. Omdat ook mijn groene beurs zijn grenzen heeft. Het aantal van vijftig passen ‘bij de hand’ terugbrengen naar zo’n dertigtal. Ik vroeg me af waarom bedrijven zoveel investeren in klantenpassen, als ze zo weinig toevoegen. En ik zet mijn vraagtekens bij structurele ‘korting op het eigen product’, slechts op vertoon van een plastic kaartje. Als ik kritisch de ruim vijftig pasjes selecteer blijven er, naast mijn bankpassen, bibliotheekpas, zorgpas, rijbewijs weinig passen over die voor mij als consument écht interessant zijn. Tot deze selectie horen wel de blauwe passen van mijn favoriete supermarktketen. En een aantal ‘spaarpassen’ van retailers waar ik regelmatige bezoeker van ben. De structurele ‘korting op het eigen product’ passen van een aantal plaatselijke retailers doe ik met pijn in mijn hart terug in mijn portemonnee. Want ja, ook in ben Nederlander. En wil bij mijn incidentele bezoek best 10% korting. Waarom breng je, als plaatselijke middenstander, zo je marge naar beneden? Zonder enige tegenprestatie van je klanten. Aangestoken door de ‘passenmode’? Waarbij het lijkt dat het hebben van een klantenpas een doel op zich is.
De winnaars gaan terug in het gifgroene omhulsel. Die voor nu comfortabel in zijn koeienhuid steekt, zonder al te veel puntige passen. Maar ik weet dat volgend jaar om deze tijd dezelfde selectie zal plaatsvinden. Mijn handen jeuken om deze nieuwkomers te inspireren en adviseren voordat ze zich in mijn groene buidel huisvesten.
-
‘Mam, je hebt de verkeerde toetjes gekocht!’. Een geïrriteerde kleuter kijkt me met een diepe frons aan vanaf het Ikea trapje voor een open koelkast. ‘Zijn deze niet lekker dan?’. Aan de reactie van de betreffende kleuter te horen is mijn vraag totaal niet relevant. Lekker? Deze kleuter is louter geïnteresseerd in de kleurrijke dierenmagneetjes die bij deze toetjes zitten.
Diezelfde kleuter leidt zijn ouders graag op geheel eigen wijze zo vaak mogelijk naar die hele grote supermarkt. Voor de voetbalplaatjes, dierenplaatjes, disneyfiguren en natuurlijk de toetjes voorzien van dierenplaatjes.
Hoe bind je die kleuter en alle andere denkbare doelgroepen aan je product of dienst? Hoe zorg je ervoor dat je klanten meer gaan kopen? Hoe krijg je nieuwe klanten?
Dát is nou typisch iets voor Kien! -
Wie, van mijn leeftijd, kent het bakje met vettige zegeltjes in de Bruynzeel keukenla nog? Die, de centimeter grootte, waardebonnetjes van de basic pakjes Blue Band boter sierde. Mijn moeder knipte de bonnetjes trouw van het vieze vettige papier nadat ze de boterklont in de tupperware vloot had laten verdwijnen. En dan daarbij in die keukenla, het Blue Band boekje met alle keukenhulpjes die je met deze zegeltjes kon sparen. Dat Blue Band grote indruk op mij maakte is duidelijk. En of het nou de artikelen waren of het ranzige van de vettige zegeltjes? Ik weet één ding wel. In de deur van mijn koelkast ligt altijd ’n pakje, anno nu zonder vette zegels, Blue Band boter. Wat een onuitwisbare herinnering maakte, één van mijn eerste ervaringen met een loyaliteitsprogamma op mij!